Mijn Ideale School

OBS de Rietgors heeft meegedaan aan een wedstrijd om een ideale school(-omgeving) te ontwerpen. Op maandag 8 oktober 2018 beraadden een drie koppige jury zich over 25 ingezonden ideeën om basisscholen in Gelderland meer duurzaam te maken. Een leuke maar ook lastige opgave. Het viel nog niet mee om uit alle ideeën en projecten 11 gelukkigen te kiezen die hun plan daadwerkelijk mogen gaan uitwerken. Het werd een boeiend beraad waarin de juryleden elkaar prachtig aanvulden en elkaar verrasten en inspireerden door hun geheel eigen blik op de ingediende ideeën. De jury zag volop aanknopingspunten voor een Gaaf Gelderland dat we samen duurzaam en groen maken. Voor de uitvoering van ieder plan is een bedrag van €3500 beschikbaar. En de Rietgors is in de prijzen gevallen!

Speel water naar de schooltuin (juryrapport)
De Rietgors laat mooi zien dat de vervanging van hun een aanleiding kan zijn voor een geheel nieuwe oplossing en breder plan. Door de waterpomp te verbinden aan een speeltoestel ontstaat er een mooie duurzame gedachte en slimme oplossing.

De jury spreekt haar waardering uit voor het feit dat zowel de ouders als de leerlingen bij het ontwikkelen van het plan betrokken zijn. De uitwerking staat nog volledig open. Hierbij is een mooie rol voor de kunstenaar weggelegd wat heel goed in de aanpak van Mijn Ideale School past. Het feit dat leerlingen hun rol kunnen pakken vindt de jury een sterk element in het plan.

Het centraal zetten van het verbeteren van de biodiversiteit rondom de school als middel voor de bredere zichtbaarheid en profilering van de school is een unieke aanpak. De bijenproblematiek is een actueel thema. De tekeningen van de kinderen zijn er mooi en leuk om te zien als onderdeel van het plan. Kortom een origineel plan.

• 02cade77-8cc9-43c1-89ad-d91943dcdf31
  • 580f0e48-5166-4954-8a20-e4f063696114