Paddentrek 2016

Zo’n 500 padden zijn weer veilig overgezet door leerlingen van OBS de Rietgors. Zoals elk jaar zijn samen met ouders weer netten en emmers ingegraven langs de Leuvenheimsestraatweg om te voorkomen dat de trage dieren plat worden gereden op weg naar hun geboortevijver. Elk jaar in maart of april keren zij hier massaal naar terug om zich voort te planten. Ongeveer 5 weken lang zetten steeds twee leerlingen van de Rietgors ’s ochtends voor schooltijd, maar ook in het weekend, de dieren veilig de weg over.
Op natte ochtenden - als de kans op een groot aantal padden het grootst is - sluiten vaak andere leerlingen hier enthousiast bij aan. De leerlingen leren de vrouwtjes van de mannetjes te onderscheiden en weten inmiddels ook allemaal wat ‘amplexen’ zijn.

Dit jaar valt de paddentrek mooi samen met het 6 weken durende Jeelo-project ‘omgaan met de natuur’. In dit project gaan de leerlingen op onderzoek uit in de natuur. Ze zoeken dieren en leren biotopen onderscheiden, ze verzorgen en vermeerderen planten. In de elektronische leeromgeving kunnen ze ook thuis oefenen met onder andere het herkennen en benoemen van vogels. Zo zullen ze meer dan alleen padden zien als ze weer eens ’s ochtends vroeg op pad gaan! Het doel van het project is dat de kinderen beseffen welke invloed planten, dieren en mensen op elkaar hebben en dat zij daardoor meer bewust omgaan met de natuur in hun omgeving.

• P1080013.JPG
  • P1080017.JPG