De schooltuin groeit

“Mag ik jullie vanmiddag dan weer helpen?” vragen kinderen als we uit school op het plein lopen. “Kom je met ons in de tuin werken?” vragen kinderen als we om een andere reden even in de klas zijn. Dat veel mensen, groot en klein, plezier beleven aan de schooltuin is een feit. Er wordt met plezier in gewerkt en er is hard gewerkt!
Vorige keer konden jullie lezen en zien dat het land geploegd is door de opa en oma vanKick (Harry en Janny van der Velde) en hun paarden. Sindsdien zijn er mest en kalk doorheen gespit, is de grond fijn gemaakt, is het hek geplaatst en zijn de tegels gelegd. Dank voor al het harde werk!
In de klas hebben de kinderen zonnebloemen, bonen, courgette, sla en tomaat voorgekweektachter glas. De eerste keer dat in de tuin gewerkt is, hebben alle kinderen vangroep 1 tot en met 3 meegewerkt om de plantjes die groot genoeg waren in detuin te zetten en lathyrus te zaaien. Ook kreeg ieder een eigen potje, naambordje en zonnebloemzaadjes. Deze zijn gezaaid en hiervoor gaan de kinderen de komende tijd zorgen. Eens kijken hoe goed zij kunnen verzorgen en hoe groot de zonnebloemen zullen worden, zullen zij de 2 meter halen? Van betrokken dorpsbewoners kregen we nog aardbeienplantjes. Ze staan nu in de schooltuin en hebben het daar goed naar hun zin.
Komende weken zal er direct in de grond gezaaid worden: radijsjes, sla, tomaat, wortel, courgette en wat de kinderen verder nog lekker vinden. Ook zaaien we eenreuzepompoen: de pompoen Maxima! En oranje wordt zij!
Ben je ook benieuwd hoe alles groeit en bloeit? Kom gerust eens kijken in de tuin, maar blijf alsjeblieft wel op de paadjes, wantde plantjes zijn nog klein en erg snel kapot.

• schooltuin 1.jpg
  • schooltuin 2.jpg