Schoolkamp in Zweeloo gewonnen met het Schooltuinproject

Donderdag 3 oktober was het zover. We gingen met 20 auto's richting Zweeloo! Best ver rijden, zo'n anderhalf uur voor we op de boerderij van de familie Kamps aankwamen. Daar stond Matine (de boerin) ons al op te wachten op het veld tussen de prachtige safaritenten. Iedereen mocht zijn of haar spullen in de tent zetten en de (stapel)bedden opmaken.
En dan natuurlijk het terrein van de boerderij ontdekken. De speeltuin, de kinderboerderij, de kantine, de trampolines, de skelters en de melkkuil. Wat is hier veel te doen en te zien. Ook ouders en leerkrachten vermaken zich prima; met skelters, op de kinderboerderij, met een bakkie koffie of met een bal op het veld!
Dan met z'n allen lunchen in de kantine, het past maar net. Smaakt prima na een dag buiten. Op het welkomsbord staat dat we gaan boerenklootschieten en een boerenspeurtocht gaan maken. Tijdens deze activiteiten ook de opdracht zoveel mogelijk kastanjes en eikels te zoeken. Aan het eind van de middag bouwen we daar in groepen torens van. Mooie bouwwerken komen daaruit!!
Hierna is het tijd voor patat met frikandel of kroket en een ijsje na. En kijken hoe de kalfjes te eten (drinken) krijgen en wat er gebeurt in de melkkuil. Wanneer het donker wordt steken we het kampvuur aan. Daarvoor hebben we hout nodig dat enkele sterke jongens met kruiwagens van achter de boerderij mogen halen.
Tijdens het kampvuur vallen enkele oogjes al bijna dicht. Toch doen de meeste kinderen nog mee aan de dropping. We worden per wagen achter de trekker afgezet in het bos. Vreselijk donker in dat grote bos zo zonder maanlicht. Ook wel eng, fijn dat er veel ouders meelopen!
Eenmaal terug op de boerderij brandt het "Kampsvuur" nog en krijgen we warme chocolademelk. Samen met de marsmellows smaakt dit heerlijk. Na zoveel buitenlucht slaapt het heerlijk in de grote safaritenten.
De volgende morgen samen ontbijten en brood smeren voor de lunch. De tenten worden opgeruimd. Waarna we richting Schoonoord vertrekken voor een bezoek aan het Openluchtmuseum "Ellert en Brammert". Plaggenhutten en hunnebedden bekeken. Het verhaal van de twee reuzen werd voorgelezen in een heel oud klaslokaal. En buiten in de zon de boterhammen opgegeten.
En dan zit het kamp er al weer op. Het is vrijdagmiddag en tijd om naar Leuvenheim te rijden!
  • foto schoolkamp 1.jpg
  • foto schoolkamp 2.jpg