Paddentrek

De winter is voor ons gevoel nog niet begonnen, maar volgens de padden al voorbij. Het is weer "wake-up-time"voor de padden, kikkers en salamanders. Hun "wekker" loopt af. Het eerste waar ze zich nu mee bezig gaan houden, is de instandhouding van de soort.

De paring gebeurt, zoals u misschien wel zult weten, altijd in het slootje, plasje, vennetje, of meertje waar ze zelf "geboren" zijn. "Onze" amfibieën trekken na het ontwaken uit de winterverstarring massaal naar het eendenvijvertje aan de Leuvenheimsestraat. We noemen dit verschijnsel de paddentrek. Gedurende de trek moeten ze de Leuvenheimsestraat oversteken.

Kikkers en salamanders doen dit vrijsnel. Padden zijn wat trager in hun bewegingen. Bovendien willen deze dieren nog wel eens genieten van het relatief warmere asfalt waarop ze dan vaak een poosje blijven zitten. U kunt zich voorstellen dat, tijdens een goede "treknacht", één nietsvermoedende passerende automobilist een enorme ravage kan aanrichten. Zonder onze hulp zouden honderden padden worden"geplet". Vandaar dat wij op de plek waar de trek zich concentreert over een afstand van zo'n 250 à 300 meter netten plaatsen en emmers in de grond graven. De dieren worden gestuit door het net, zoeken een uitweg en vallen in de emmers.

Deze netten werden woensdag 26 maart uitgezet door ouders en leerlingen van OBS de Rietgors. Twee keer per dag, te weten 's morgens om ongeveer kwart voor 8 en 's avonds als hets chemerig is rond 19.00 uur, worden de emmers geleegd,  de dieren geteld en vervolgens over de straat gebracht.

Aan de leerlingen van groep 6, 7 en 8 is gevraagd of zij willen helpen bij de paddentrek. Dagelijks worden er ’s ochtends en ’s avonds 2 leerlingen ingedeeld.  Op maandag en vrijdagochtend worden de leerlingen begeleid door Floris Dorreboom. Op dinsdag, woensdag en donderdag door Juf Kim.
  • RS_140226_37522.jpeg
  • IMG_3476.jpeg