Bezoek groep 5-6 aan meubelmakerij De Bovenste Plank

De Rietgors leert van De Bovenste Plank

Leerlingen van groep 5 en 6 van basisschool De Rietgors in Leuvenheim hebben in het kader van het Jeelo-project "Maken van je eigen product' de meubelmakerij De Bovenste Plank in Vorden bezocht. André Garritsen was van te voren goed door juf Eline geïnstrueerd over de leerdoelen binnen het project. Zo werd met de leerlingen het hele proces van ontwerp tot productie doorlopen, van kasten tot hele keukens. 3D-tekenen, maatwerk, materiaalkeuze, verbindingssoorten zijn enkele termen die uitgebreid zijn toegelicht. Ook werd de functie van alle aanwezige gereedschappen en machines besproken. Erg interessant! Ook leuk om te zien hoe het bedrijf zijn eigen warmte opwekt met het restafval: zaagsel samengeperst tot briketten. De leerlingen hadden een leerzame ochtend en gingen vervolgens met nieuwe inspiratie aan de slag met het maken van een moodboard: een van de eerste stappen in het ontwerp van hun eigen product! Ze moeten hierbij zelf een programma van eisen opstellen: wat is de doelgroep en functie en hoe stevig moet het product zijn? Daarna gaan ze aan de slag met het ontwerp en de daadwerkelijke uitvoering. Het resultaat is te zien op de Kerstmarkt van donderdag 18 december op het schoolplein van De Rietgors.

• P1040780.JPG
  • P1040756.JPG