Jeelo "Leren van personen van vroeger"

Jeelo " Leren van personen van vroeger"
De leerlingen leerden in het project ‘Leren van personen van vroeger’ over machtige personen van vroeger en nu kwam de
burgemeester, de machtigste man van Brummen, een bezoek gebracht aan groep 7-8. Ook brachten de leerlingen zelf een bezoek aan Paleis ’t Loo.

Een van de rode draden in het project ging erom wat mensen vroeger bereikt hebben en wat wij daar nu nog van merken. Leerlingen hebben zelf spandoeken gemaakt met de dingen die zij zelf graag willen veranderen. Bijvoorbeeld ‘Meer kleur in de klassen!’. U heeft de spandoeken wellicht zien hangen achter het raam.

Ook erg interessant vonden de leerlingen het bezoek van rapper Urbian, o.a. bekend van de rapgroep Flow & CO die in 2012 meedeed aan De Grote Prijs van Nederland. Toevallig is Urbian ook de zoon van juf Marion en dat was te merken aan zijn onderwijskundig talent! De leerlingen hingen aan zijn lippen en leerden hoe je een rap opbouwt. Zij mochten als afsluiting van het project zelf een rap maken over hun mening over macht of eerlijke handel.

Groep 5-6 kreeg illustrator Jan Braamhorst op bezoek, die al vele boeken prachtig heeft geïllustreerd. Samen gingen ze aan de slag met het tekenen van VOC-schepen. Zo worden de creatieve vakken mooi geïntegreerd met inhoudelijke lessen over de geschiedenis en onze huidige maatschappij!

Leerlingen van groep 3-4 kregen bezoek van een dame van Unicef en leerden over hoe het is om als klein meisje een oorlog mee te maken en in een vluchtelingenkamp te wonen. Helaas heel actueel. Hopelijk komt er nog een tijd dat dit definitief tot de geschiedenislessen behoort. De geschiedenis zijn deze leerlingen zelf op gaan zoeken in het Openluchtmuseum. Daar konden ze onder meer ervaren hoe de lessen op school er vroeger aan toe gingen.

• illustrator in de klas.jpg
  • meer kleur in de klassen.JPG
  • P1070389.JPG
  • P1070409.JPG