Jeelo - "Inrichten van je eigen omgeving"

Ontwerp het mooiste schoolplein! Dat was een van de belangrijkste opdrachten die de leerlingen van OBS de Rietgors kregen in het kader van het Jeelo-project ‘Inrichten van je eigen omgeving’. De leerlingen leerden in dit project over de inrichting van hun omgeving, elke groep op hun eigen niveau.

Zo keken de kleuters vooral naar hun eigen huis, terwijl leerlingen van groep 7-8 kaartmateriaal van de gemeente en provincie bestudeerden. Zij leerden over het nut van voorzieningen zoals riolering en groenvoorziening. Ook leerden zij kaartlezen, kaarten maken, afstanden schatten en rekenen met schaal. De leerlingen verwerkten al hun ervaringen in een eindproject, zoals een maquette van een ideaal dorp of een ontwerp voor een andere inrichting van het schoolplein. Zij kregen daarbij hulp van een van de ouders, Stefanie van der Ploeg, landschapsontwerpster van beroep. Zij legde uit waar de leerlingen op moesten letten bij hun ontwerp. Zo bespraken zij het nut van een legenda en ook mogelijke functionaliteiten van een speelplein. De leerlingen hebben al hun creativiteit gebruikt en dit heeft vele kleurrijke ontwerpen opgeleverd. Samen met de leerlingen werden de mooiste plannen besproken.

Na de planfase, komt nu de uitwerking! De Rietgors wil samen met ouders het mooie terrein verder verfraaien. Naast het verven van diverse lijnen en vormen op het schoolplein zijn er plannen voor een klimmuur en een amfitheater. Als afsluiting van het project hielpen alle leerlingen mee om zwerfafval in de buurt op te ruimen. De sluiting van het project viel mooi samen met de nationale schoonmaakdag, waar de school elk jaar in samenwerking met het Leuvenheims belang aandacht aan besteedt.

• maquette dorp Jet.jpg
  • feedback 2.JPG